Δράσεις

ΔΡΑΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΡΙΖΩΜΑΤΩΝ «ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ»

Υλοποίηση παρέμβασης στο πλαίσιο του Κοινωνικού Σχολείου με τίτλο:
«ΟΧΙ στον Αποκλεισμό» (ατόμων με Α. στη θεματική της άσκησης και φυσικής δραστηριότητας).

 

 

 
Η παρέμβαση περιλαμβάνει:
α) ευαισθητοποίηση ( των μαθητών για το παραπάνω θέμα) από την Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας κ. Έφη Αντωνιάδου.
β) προσομοίωση διδασκαλίας του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής σε Α.Μ.Ε.Α. από τον κ. Αλέξανδρο Καραϊωσήφ.
γ) εισήγηση με θέμα την κατάθεση προσωπικής εμπειρίας από τον κ. Νικόλαο Μπράντη,απόφοιτο του σχολείου μας και φοιτητή του Παιδαγωγικού Τμήματος Α.Π.Θ.
Η δράση θα πραγματοποιηθεί στο χώρο του Σχολείου στις 3 Δεκεμβρίου 2014,Παγκόσμια Ημέρα ατόμων με Ειδικές Ανάγκες,σε συνεργασία με το συστεγαζόμενο Γυμνάσιο με Λ.Τ. Ριζωμάτων,που θα συμμετάσχει σε ανάλογο πρόγραμμα.

 

1 Απριλίου 2014

Τίποτα δεν πάει χαμένο?

Στο Δημοτικό Σχολείο Ριζωμάτων-Δασκίου-Σφηκιάς

μαζεύουμε οποιαδήποτε πλαστικά καπάκια από νερό, χυμούς, γάλατα,
απορρυπαντικά.

Χρειάζονται χιλιάδες καπάκια για να τα εξαγοράσουμε με ένα αναπηρικό αμαξίδιο
για συμμαθήτριά μας του 1ου Δημοτικού Σχολείου Βέροιας που το έχει ανάγκη.

Ήδη έχουμε μαζέψει αρκετά αλλά χρειάζονται πολλά ακόμη.

Με τη δική σας βοήθεια θα καταφέρουμε να συγκεντρώσουμε όλη την ποσότητα
που απαιτείται, ώστε να δώσουμε φτερά κίνησης στην αγαπημένη μας
συμμαθήτρια. ????????.

Συντονιστής Δράσης: Αγγελική Βελιάδου-Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής

Πληροφορίες: Μιχαήλ Μπούρας-Δ/ντής Δ.Σχ.
Τηλ:2331096530

clip_image002

 

 

 

 

20 Δεκεμβρίου 2013

 

Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Βεροίας και συμμετοχή στην Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση των καθηγητών αγγλικής

Την Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου 2013, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε΄ και ΣΤ¨ Δημοτικού του σχολείου μας, συνοδευόμενοι από τους δασκάλους τους κ.κ. Γεώργιο Τσακιρίδη και Όλγα Γραμματικοπούλου, αντιστοίχως, ξεναγήθηκαν στο Αρχαιολογικό Μουσείο Βέροιας και στη συνέχεια συμπλήρωσαν σχετικό φύλλο εργασίας σχετικό με τις γνώσεις που απεκόμισαν από την επίσκεψή τους αυτή.

Την ίδια ημέρα, λίγο αργότερα, οι ίδιοι μαθητές με τον δάσκαλό τους της αγγλικής κο Δημήτριο Χατζηνικολάου πλαισίωσαν την Χριστουγεννιάτικη γιορτή-ημερίδα που συνδιοργάνωσαν η Σχολική Σύμβουλος Αγγλικής Ημαθίας και Πιερίας κα Καλλιόπη Κιοκπάσογλου και η Ένωση Καθηγητών Αγγλικής Δημόσιας Εκπαίδευσης Ημαθίας (ΕΚΑΔΕΗ). Οι μαθητές μας τραγούδησαν το Χριστουγεννιάτικο τραγούδι του Sir Cliff Richard ?Mistletoe and Wine? στις καθηγήτριες και τους καθηγητές αγγλικής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που συμμετείχαν στην γιορτή, η οποία πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Βεροίας, στον 2ο όροφο._

 

 

 

 

The video of the choir

_________________________________________________________________________________________________________________________

19 Νοεμβρίου 2013

Στο ΚΠΕ Ναούσης το Δημοτικό Ριζωμάτων

 

Μία πλούσια εκπαιδευτική εμπειρία βίωσαν οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Ριζωμάτων-Δασκίου-Σφηκιάς, οι οποίοι επισκέφθηκαν το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) Νάουσας την Τρίτη 19 Νοεμβρίου τ.έ..

Η διδακτική επίσκεψη περιελάμβανε προβολή εποπτικών παρουσιάσεων και δραστηριότητες, τόσο στις φιλόξενες εγκαταστάσεις του Κέντρου όσο και στο παρακείμενο άλσος του Αγίου Νικολάου.

Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και είχαν την ευκαιρία να εντρυφήσουν στην τοπική γεωγραφία, τον κύκλο του νερού, να κάνουν μαθήματα προσανατολισμού και να γνωρίσουν από πρώτο χέρι μέρος της ελληνικής χλωρίδας, αλλά και της πανίδας, που είδαν στο εκτροφείο θηραμάτων.

Χάρη στην καθοδήγηση και την ξενάγηση των υπευθύνων του Κέντρου, το πρωτότυπο  «μάθημα» εξερευνήσεως και ανακαλύψεως δεν περιορίστηκε στην φυτολογία, τη ζωολογία και τη γεωλογία, αλλά επεκτάθηκε στην Ιστορία, τη Μυθολογία και την Αρχαιολογία.  Εξαιρετική ήταν η σύνδεση π.χ. των βελανιδιών, των «ιερών» δένδρων του Διός, με τα χρυσά στεφάνια που βρέθηκαν στους Βασιλικούς Τάφους των Αιγών (Βεργίνας) και την ιστορία της Μακεδονικής Δυναστείας.

Θερμά συγχαρητήρια αξίζουν στους σχεδιαστές τους προγράμματος και ειδικότερα στους κ.κ. Νικόλαο Λιλιόπουλο και Γεώργιο Μπεκιάρη, οι οποίοι μερίμνησαν για την συναρπαστική εφαρμογή του.

Είναι βέβαιο ότι τα παιδιά μας χάρηκαν και αγάπησαν την ελληνική Φύση και Ιστορία, παίρνοντας χρήσιμες γνώσεις που αποτυπώθηκαν ανεξίτηλα στη μνήμη τους.  Ελπίζουμε ότι και στο μέλλον θα συνεχιστεί η συνεργασία του σχολείου μας με το ΚΠΕ Νάουσας.

 

 

 

 

_____________________________________________________________________________________________________________________________

1 Νοεμβρίου 2013

Βιωματική Δράση στο ?Παλαιόκαστρο Ριζωμάτων?.

    Κατά το τρέχον σχολικό έτος οι μαθητές και οι μαθήτριες των τριών πρώτων τάξεων του Δημοτικού Σχολείου Ριζωμάτων-Δασκίου-Σφηκιάς θα υλοποιήσουν πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με θέμα : ?το φθινόπωρο?. Στο πλαίσιο του προγράμματος αυτού  με πρωτοβουλία και οργάνωση της Υπεύθυνης Σχολικών Δραστηριοτήτων για την Α/θμια Εκπαίδευση Ν. Ημαθίας κυρίας Έφης Αντωνιάδου, πραγματοποιήθηκε την  Παρασκευή 01/11/2013 στο Παλαιόκαστρο Ριζωμάτων εργαστήριο θεματικών δραστηριοτήτων με τη συμμετοχή των μικρών μαθητών/τριών του Σχολείου μας.

Το εργαστήριο περιλάμβανε: αναφορά στην ονομασία της τοποθεσίας και επεξήγηση του χαρακτηρισμού της ως Μνημείου της Φύσης, περπάτημα σε μονοπάτι και παρατήρηση της χλωρίδας, περιγραφή των αλλαγών που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια του φθινοπώρου, καθώς και αναφορά στην πανίδα του δάσους με αφορμή την ανάγνωση ενός παραμυθιού, αλλά και στη συμπεριφορά που καλό θα ήταν να επιδεικνύουν οι άνθρωποι επισκεπτόμενοι ένα δάσος.

Μετά το πέρας του εργαστηρίου τα παιδιά δήλωσαν ενθουσιασμένα με την όλη δράση! Τόσο οι μαθητές/τριες όσο και ο Διευθυντής και το εκπαιδευτικό προσωπικό του Σχολείου μας θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε την κυρία Αντωνιάδου για την εμπειρία που μας χάρισε!

117-1772_IMG 117-1779_IMG 117-1783_IMG 117-1796_IMG 118-1805_IMG 118-1806_IMG

 

 

 

 

Μάιος 2013

ΣτΙωάννης Τσιαμήτροςο χώρο εκδήλωσης του σχολείου έκανε την παρουσίαση του βιβλίου του “Λαογραφία και Παράδοση των Ημαθιώτικων Πιερίων-Ένας κόσμος που χάνεται” ο κ. Ιωάννης Τσιαμήτρος.

Οι μαθητές της Στ΄τάξης του σχολείου μας βρήκαν την ευκαιρία για μία ενδιαφέρουσα συνέντευξη με το συγγραφέα που σας παρουσιάζουμε παρακάτω:

  • Για ποιο λόγο αποφασίσατενα καταγράψετε την ιστορία, τον πολιτισμό και τις παραδόσεις των Πιερίων;

Η απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι η εισήγησή μου κατά την παρουσίαση του βιβλίου και έχει ως εξής:

«Εγώ, απλά, με λίγα λόγια θα εξηγήσω γιατί έγραψα αυτό το πόνημα και γιατί ασχολήθηκα με το συγκεκριμένο αντικείμενο.

Πρώτα από όλα, όσοι δεν το γνωρίζουν, κατάγομαι κι εγώ από ένα ορεινό χωριό, το Ξηρολίβαδο, που βρίσκεται στο βουνό πέρα από τον Αλιάκμονα, στο Βέρμιο. Ο τρόπος ζωής στα παιδικά μου χρόνια σε αυτό το χωριό έχει τεράστιες ομοιότητες με αυτόν των χωριών των Πιερίων. Άρα για εμένα, δεν υπήρχε δυσκολία να προσαρμοστώ στο περιβάλλον, που επέλεξα να εργαστώ. Απεναντίας, ήταν χαρά μου, που βρέθηκα σε έναν οικείο και προσφιλή χώρο.

Δεν εργάστηκα απλά στα Πιέρια σε αυτά τα 25 περίπου χρόνια, αλλά συμμετείχα στην ζωή των ανθρώπων αυτών των χωριών, όχι σαν παρατηρητής αλλά σαν κοινωνός τους. Χόρεψα μαζί τους, τραγούδησα μαζί τους, γλέντησα μαζί τους, μπήκα στα σπίτια τους, με λίγα λόγια έγινα ο δικός τους άνθρωπος. Δεν με αποκαλούν ?κε Τσιαμήτρο?, πράγμα που δείχνει απόσταση, αλλά ?Γιάννη?, όπως τον αδερφό τους, τον φίλο τους, το συγχωριανό τους?

Επίσης, στα χρόνια που εργάστηκα σαν καθηγητής και Δ/ντής στο σχολείο, πήρα την πρωτοβουλία να ευαισθητοποιήσω τους μαθητές σε θέματα του ελληνικού λαϊκού πολιτισμού, γιατί πίστευα και πιστεύω ακράδαντα ότι, εάν οι νεότεροι προσέξουν και αξιοποιήσουν την σοφία αυτού του πολιτισμού, εάν φροντίσουν να μάθουν καλά τις ρίζες τους, τότε μόνο θα έχουν την δύναμη να αντισταθούν στην αλλοτρίωση, που είναι σαφές πλέον ότι μας επιβάλλουν οι οικονομικά ξένοι δυνάστες.

Οι νέοι στον τόπο αυτό έχουν το πλεονέκτημα να έρχονται σε επαφή με αυτόν τον λαϊκό πολιτισμό. Υπάρχουν ακόμα γέροντες και γερόντισσες, που τον εκφράζουν. Υπάρχουν ακόμα άνθρωποι με αρχαίες ελληνικές αξίες, όπως η απλότητα, η υπερηφάνεια, το μεγαλείο και η καθαρότητα της ψυχής, η τιμιότητα, η ομορφιά, η ευπρέπεια, η αρμονία, η ειλικρίνεια, η αξιοπρέπεια, η φιλοξενία, η διάθεση για προσφορά, το μέτρο και άλλα πολλά.

Αυτούς πρέπει να έχουν σαν πρότυπο, να μην ντρέπονται που κατάγονται από αυτούς και να μην τους απαξιώνουν μερικές φορές με μια δόση κοροϊδίας, αποκαλώντας τους ?γέρους? και ?μανιές? με την σαφώς δικαιολογημένη παιδική τους αφέλεια. Έχω την σίγουρη πεποίθηση ότι, εάν στρέψουν την προσοχή τους στις αξίες που ανέφερα, θα θωρακιστούν στέρεα για την υπόλοιπή τους ζωή.

Στην εισαγωγή του βιβλίου μου θα διαβάσετε περισσότερες σκέψεις για αυτόν τον κόσμο που χάνεται. Για αυτόν τον κόσμο, που εδώ στα Πιέρια συνεχίζει να υπάρχει, αλλά τον βλέπω δυστυχώς μόνο στα ρυτιδωμένα πλέον πρόσωπα των εβδομηντάρηδων και πάνω. Ένας τέτοιος κόσμος είναι παρελθόν στις αστικοποιημένες πόλεις.

Ο βραβευμένος με το Νόμπελ λογοτεχνίας Έλληνας ποιητής Γιώργος Σεφέρης,

μιλώντας για την παράδοση στο έργο του ?Δοκιμές?, λέει μεταξύ πολλών άλλων το εξής:

«?Κι ακόμη, μ’ έκανε να νιώσω, όταν ξαναείδα το χώμα που με γέννησε, πως ο άνθρωπος έχει ρίζες, κι όταν τις κόψουν πονεί, βιολογικά, όπως όταν τον ακρωτηριάσουν?).

Θέλω ακόμα να κάνω μια διευκρίνηση όσον αφορά την συλλογή των τραγουδιών, που υπάρχει στο βιβλίο: Τα περισσότερα τραγούδια είναι από τα Ριζώματα και αυτό είναι φυσιολογικό, γιατί στα Ριζώματα εργάστηκα. Δεν λείπουν όμως και τραγούδια από το Δάσκιο και την Σφηκιά.

Πάντως, τα περισσότερα τραγούδια είναι κοινά σε όλα τα χωριά, με κάποιες διαφοροποιήσεις, που αποδεικνύουν την λαϊκή ρήση: «Κάθε τόπος και ζακόνι, κάθε μαχαλάς και τάξη». Δεν συμπεριέλαβα τραγούδια από τον Πολυδέντρι και τα διπλανά χωριά γιατί το θεώρησα ότι θα ήταν μια επανάληψη του βιβλίου του Μπατσαρά με τον τίτλο ?200 τραγούδια από το Πολυδέντρι?.

Άλλωστε, και για τα τραγούδια του Δασκίου υπάρχει μια σπουδαία συλλογή του τότε εκεί δασκάλου Φωτιάδη με 260 τραγούδια στην δεκαετία του 70.

Εκείνο που δίνει μια ξεχωριστή σπουδαιότητα στο σημερινό βιβλίο είναι ότι, αυτό συνοδεύεται από dvd, γεγονός που δίνει την δυνατότητα στον καθένα, όχι μόνο να διαβάσει τα τραγούδια και τους χορούς, αλλά και να απολαύσει την ακουστική και οπτική εικόνα τους, πράγμα που δεν υπάρχει στα βιβλία που ανέφερα προηγουμένως.

Ωστόσο, εάν κάποιος που θα διαβάσει το βιβλίο μου, έχει την γνώμη ότι κάτι πρέπει να συμπληρωθεί, ή να διορθωθεί, ή οτιδήποτε άλλο, είμαι ανοιχτός και διαθέσιμος να το κάνω σε επόμενη έκδοση.

Τέλος, από το βήμα αυτό, θα ήθελα να τονίσω, κάτι που το επισημαίνω με βαρύτητα στο βιβλίο: Επιβάλλεται οι νέοι να μάθουν να παίζουν την γκάιντα για προφανέστατους λόγους.

Η μάθηση της γκάιντας εκτός από τον παραδοσιακό τρόπο, δηλαδή μέσα στα πλαίσια της οικογένειας, μπορεί να γίνει και από τους πολιτιστικούς συλλόγους, ή τις δημοτικές ενότητες των χωριών που ανήκουν πλέον στο Δήμο Βέροιας.

Δηλαδή οι Πρόεδροι των χωριών, να το πούμε έτσι απλά, να ευαισθητοποιήσουν τον εκάστοτε Δήμαρχο της Βέροιας και να βρεθεί τρόπος, ώστε να μην χαθεί αυτό το πανάρχαιο μουσικό όργανο.

Το εγχείρημα αυτό έχει στεφθεί με επιτυχία σε πολλά μέρη της Ελλάδας και είναι κρίμα να χαθεί στα Πιέρια αυτός ο ιδιαίτερος τρόπος παιξίματος γκάιντας, που είναι μοναδικός.

Σε ένα συνέδριο στην Κρήτη που έκανα εισήγηση για την Γκάιντα των Πιερίων, ειδικοί μουσικολόγοι διαπίστωσαν ότι η μουσική των Πιερίων ανήκει στην πανάρχαια πεντατονική κλίμακα της Ηπείρου και η γκάιντα κάπως έτσι πρέπει να παίζονταν και στην Ήπειρο πριν από την έλευση του κλαρίνου.

Γιαυτούς τους λόγους έγραψα αυτή τη μελέτη. Γιατί, σε αυτόν τον τόπο υπάρχουν ακόμα παραδοσιακοί άνθρωποι, την εικόνα αυτών των ανθρώπων προσπάθησα να παρουσιάσω και αυτοί οι άνθρωποι κουβαλούν -χωρίς να το ξέρουν συνειδητά- τον ελληνικό λαϊκό πολιτισμό, που ήταν, και θέλω να πιστεύω ότι θα είναι στο μέλλον, συνεχής και αδιάλειπτος.

Γιατί, οι νεότεροι πρέπει να μάθουν ότι η παράδοση είναι και πρόοδος, η παράδοση, εάν της αφαιρέσουμε τα ελαττώματά της, δεν είναι συντήρηση, είναι η εμπειρία του παρελθόντος είναι η πηγή γνώσεων, αρχών και αξιών από το παρελθόν για μια σωστή πορεία στο μέλλον».

  • Πόσα χρόνια συγκεντρώνατε όλο αυτό το υλικό;

Έκανα 25 περίπου χρόνια. Από το 1980 που διορίστηκα μέχρι του 2008 που συνταξιοδοτήθηκα , με κάποια βέβαια χρονικά διαλείμματα

  • Πού βρήκατε όλες αυτές τις πληροφορίες;

Από συνεντεύξεις που πήρα από τους ντόπιους κατοίκους και από την καθημερινή ενασχόληση μαζί τους. Στην ουσία δεν ήμουν απλά ένας ερευνητής που επισκέφθηκε τα χωριά, αλλά ένα μέλος της κοινωνία τους, καθώς στα 25 χρόνια που έζησα σε αυτό το περιβάλλον, παρατήρησα, συναναστράφηκα και συνεργάστηκα με τους ανθρώπους του για τη μόρφωση των παιδιών?τους, την συντήρηση χορών, τραγουδιών, την προβολή και την αναγνώρισή?τους με τιμητικές επιβραβεύσεις. Επομένως ότι έγραψα είναι βιωμένο και είναι μέρος της προσωπικής μου επαφής με τους ανθρώπους και τα πράγματα του τόπου.

  • Πιστεύετε ότι έχετε καταγράψει το μεγαλύτερο μέρος των πληροφοριών;

Ασφαλώς και δεν έχω καταγράψει το μεγαλύτερο μέρος των πληροφοριών. Υπάρχει πάρα πολύ υλικό να καταγραφεί και συνιστώ να το κάνετε εσείς και όσο σύντομα μπορείτε γιατί βαθμιαία χάνονται και οι τελευταίοι γνήσιοι πληροφοριοδότες. Αυτά που κουβαλούν μέσα τους οι παραδοσιακοί αυτοί άνθρωποι αποτελούν έναν ανεκτίμητο και μεγάλο σε ποσότητα και ποιότητα θησαυρό, που πρέπει επειγόντως να καταγραφεί. Εγώ απλά ένα δείγμα παρουσίασα.

  • Με ποιες άλλες περιοχές της Ελλάδας έχει κοινά στοιχεία η παράδοση των Πιερίων;

Από την εμπειρία μου έχω την αίσθηση ή ακόμα και την στέρεα πεποίθηση ότι η Λαογραφία και η Παράδοση την Ημαθιώτικων Πιερίων έχει πολλά κοινά στοιχεία με όλα σχεδόν τα μέρη της Ελλάδας αλλά περισσότερο με τον ορεινό όγκο της Δυτικής Μακεδονίας, την Ήπειρο και την Θεσσαλία.

  • Έχει κάτι διαφορετικό και ιδιαίτερο;

Αυτό που παρατήρησα είναι ότι στα Ημαθιώτικα Πιέρια υπάρχει ακόμα σαν μουσικό όργανο η γκάιντα, πράγμα που λείπει από την Μακεδονία, την Θεσσαλία και την Ήπειρο. Σας έχω δώσει περισσότερα στοιχεία για αυτό το θέμα στην απάντηση της πρώτης σας ερώτησης.

Επίσης οι χοροί παρουσιάζουν ενδιαφέρον και διαφορετικότητα και είναι θα έλεγα μια μείξη Ηπειρωτικού και Μακεδονικού ύφους, γιατί υπάρχουν από την μια μεριά (Ήπειρος) για παράδειγμα τσάμικοι χοροί, στα τρία, συρτοί, πασχαλιάτικοι χοροί κλπ και από την άλλη μεριά χοροί, όπως η Περιστερούδα, το Τσουρναβίτκου, η Φούρλα, κλπ που μοιάζουν καταπληκτικά με Μακεδονικούς χορούς.

  • Γιατί έχετε βάλει στον τίτλο του βιβλίου τη φράση “ένας κόσμος χάνεται” ;

Για την ακρίβεια έγραψα ?ένας κόσμος που χάνεται?. Η φράση αυτή έχει ένα συναισθηματικό τόνο, εκφράζοντας την λύπη και το παράπονο για το γεγονός ότι εδώ και δεκαετίες άρχισε να χάνεται ο λαϊκός ελληνικός πολιτισμός, τις αξίες του οποίου σας σκιαγράφησα στο πρώτο σας ερώτημα.

Η αυλαία στο θέατρο της καθημερινής ζωής έχει πέσει! Τώρα στο προσκήνιο εμφανίζονται νέοι άνθρωποι, καινούργιες αξίες και νοοτροπίες . Η τεχνολογία από τη μια και η παγκοσμιοποίηση από την άλλη έφεραν την αλλαγή, ανατρέποντας και ισοπεδώνοντας την διαφορετικότητα στο ντύσιμο, στη γλώσσα με τα τοπικά της ιδιώματα, στις συνήθειες, τα ήθη και τα έθιμα. Όλα σήμερα έχουν χάσει το ιδιαίτερο τους χρώμα. Όλα έχουν πάρει τον δρόμο της άχρωμης ομοιομορφίας, καθώς όλα παραδέρνουν αδιάκοπα κάτω από τον ορμητικό και ασίγαστο άνεμο των καιρών μας, που τα σαρώνει ανελέητα.

Η εργασία μου στο βιβλίο αυτό έχει σωστικό χαρακτήρα και κτυπά τον κώδωνα του κινδύνου προανακρούοντας το ?Ένας κόσμος που χάνεται?.

  • ‘Εχετε στα σχέδιά σας να ιδρύσετε κάποιο λαογραφικό μουσείο στα Πιέρια και να συνεχίσετε την έρευνά σας και την έκδοση στο μέλλον και άλλου βιβλίου;

Ακόμα δεν το έχω σκεφθεί. Άλλωστε, ασχολούμαι αυτόν τον καιρό με τα λαογραφικά στοιχεία των βλαχόφωνων Ελλήνων καθώς είμαι κι εγώ βλαχόφωνος. Κατάγομαι από το ορεινό βλαχοχώρι Ξηρολίβαδο, που βρίσκεται κοντά στα Πιέρια, στο όρος Βέρμιο. Έχω πολύ δουλειά ακόμα σε αυτόν τον τομέα και δεν μπορώ να την αφήσω στη μέση.

Πάντως θεωρώ ότι είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία εσείς οι νεότεροι να ασχοληθείτε με το θέμα αυτό, να αξιοποιήσετε το υλικό του βιβλίου και, ανοίγοντας τα φτερά σας αργότερα, να ετοιμάσετε τέτοιες εργασίες. Πιστέψτε με δεν είναι δύσκολο πράγμα. Βούληση, θέληση, επιμονή και δουλειά χρειάζονται!

 

_____________________________________________________________________________________________________________________________

22 Απριλίου 2013

 

Εκδήλωση με θέμα: «Μαγειρεύω υγιεινά για την οικογένειά μου».

 

 

 

Mια εντελώς ξεχωριστή και μοναδική εμπειρία έζησαν στο Δημοτικό σχολείο και Γυμνάσιο Ριζωμάτων οι γονείς και κηδεμόνες των παιδιών,δάσκαλοι-καθηγητές  και παιδιά που γέμισαν το χώρο της εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος Σίτισης και Προώθησης Υγιεινής Διατροφής που υλοποιείται στο σχολείο μας από το Ινστιτούτο Προληπτικής, Περιβαλλοντικής και Εργασιακής Ιατρικής με τη δωρεά του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος», με τίτλο:«Μαγειρεύω υγιεινά για την οικογένειά μου».

 

Ήρθαν από την Αθήνα και παραβρέθηκαν στην εκδήλωση οι άνθρωποι του Ινστιτούτου «PROLEPSIS»,  η υπεύθυνη του προγράμματος κα Αφροδίτη Βελουδάκη,  η υπεύθυνη συντονισμού του προγράμματος κα Άννα -Μαρία Χάβιαρη,η διατροφολόγος-διαιτολόγος κα Αικατερίνη Μπελογιάννη,η συντονίστρια του Προγράμματος Κεντρικής Μακεδονίας κα Καλλιόπη Μιλτσακάκη και οι εθελοντές κα αικατερίνη Λούτσουρα, κος Ιωάννης Κουκούλος.

Στο πρώτο μέρος της εκδήλωσης η κα Αικατερίνη Μπελογιάννη παρουσίασε και με τη βοήθεια κατάλληλου οπτικού υλικού: α) ” Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να τρώνε πιο σωστά; ” β) “Πώς μπορούμε να κάνουμε τα παιδιά μας να τρώνε λιγότερα ανθυγιεινά σνακ και γλυκά;” γ) “Πόσα φρούτα και λαχανικά είναι καλό να τρώει το παιδί μας κάθε μέρα;” , απλές και έξυπνες συμβουλές για να τρώνε τα παιδιά μας φρούτα και λαχανικά.

Έπειτα ακολούθησε διάλογος και απαντήσεις σε ερωτήμτα και απορίες μικρών και μεγάλων σχετικά με τη διατροφή των παιδιών.

 

Στο δεύτερο μέρος της εκδήλωσης,ο κος Καζής Δημήτρης,επαγγελματίας chef,παρασκεύασε με φρέσκα και υγιεινά προϊόντα μια δροσερή σαλάτα πληγούρι με φασόλια και την πρόσφερε στους παρευρισκομένους γονείς και παιδιά.

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

11 Απριλίου 2013

Στο χώρο του Δημοτικού Σχολείου Ριζωμάτων-Δασκίου -Σφηκιάς, υλοποιήθηκε επιμορφωτικό σεμινάριο με θέμα:

«ΠΑΡΟΧΗ ΠΡΩΤΩΝ ΒΟΗΘΕΙΩΝ -ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΕΚΤΑΚΤΩΝ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΩΝ»,

στο πλαίσιο του προγράμματος Αγωγής Υγείας με τίτλο: “Πρώτες Βοήθειες: Μαθαίνω τί και πώς μπορώ να προσφέρω“.

Το σεμινάριο πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 11 Απριλίου 2013 στους χώρους των σχολείων και οργανώθηκε από την ομάδα Αγωγής Υγείας του σχολείου και τη σημαντική  βοήθεια του κ. Οικονόμου Γεωργίου, προέδρου του Τ.Σ. του Δ.Δ. Ριζωμάτων.

Επιμορφωτές του σεμιναρίου ήταν οι διασώστες: Παλλάδη Κυριακή και Μίχογλου Αθανάσιος της Ομάδας του  ΕΚΑΒ –παράρτημα Θεσσαλονίκης-  που ομολογουμένως πραγματοποίησαν μια εξαιρετικά χρήσιμη και εμπεριστατωμένη παρουσίαση-επίδειξη.

Μαθητές και εκπαιδευτικοί των σχολείων, γονείς/κηδεμόνες και μέλη της τοπικής κοινότητας παρακολούθησαν με ενδιαφέρον την ενημέρωση, απηύθυναν ερωτήσεις-απορίες στους διασώστες, αλλά και εφάρμοσαν τεχνικές αντιμετώπισης έκτακτων περιστατικών.

Ο Διευθυντής και ο Σύλλογος Διδασκόντων  ευχαριστούν θερμά όλους όσους συνέβαλαν στην πραγματοποίηση αυτής της δραστηριότητας.  

 ΚΑΡΠΑ

OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

 

___________________________________________________________________________________________________________________________________

28 Μαρτίου 2013

«ΧΕΛΙΔΟΝΙΣΜΑΤΑ» από τους μικρούς μας μαθητές.

 

Oι μαθητές της Α΄ Β΄και Γ΄τάξης τραγούδησαν τα χελιδονίσματα.  Συνοδευόμενοι από τις δασκάλες: Κωνσταντία Καμτσίκη, Πηνελόπη Λούκα, Όλγα Γραμματικοπούλου  και το Διευθυντή Μιχαήλ Μπούρα επισκέφτηκαν το κατάστημα του τοπικού διαμερίσματος Ριζωμάτων όπου τους υποδέχτηκε ο πρόεδρος κ. Γεώργιο Οικονόμου έπειτα ξεχύθηκαν στη γειτονιά και γέμισαν τον αέρα με τις φωνές και τα τραγούδια τους. Για δεύτερη χρονιά αναβιώνουμε το όμορφο αυτό έθιμο. Γείτονες και καταστηματάρχες της περιοχής έδιναν στα παιδιά φιλέματα (καραμέλες και σοκολάτες).

Χελιδονίσματα

«Χελιδόνα έρχεται

απ? τη μαύρη θάλασσα

πύργον εθεμέλιωσε

κάθησε και λάλησε

και γλυκά κελαήδησε.

Μάρτη, Μάρτη μου καλέ

και Φλεβάρη θλιβερέ,

ο Απρίλης ο γλυκής

έφτασε δεν είναι μακρύς.

Μωρ? κυρά, καλή κυρά

έμπα στο κελάρι σου,

φέρ? αβγά σαρακοστιανά,

ώσπου να ΄ρθει η Πασχαλιά

με τα κόκκινα τ? αβγά».

Σε πολλές περιοχές της χώρας μας, την πρώτη Μαρτίου ή στις 21 Μαρτίου, ημέρα της εαρινής ισημερίας, τα παιδιά γυρνάνε στα σπίτια κρατώντας ένα αρθρωτό ομοίωμα χελιδονιού, τη «χελιδόνα», και τραγουδούν ένα είδος καλάντων, τα χελιδονίσματα. Το έθιμο της χελιδόνας, έχει τις ρίζες του στην αρχαία Ελλάδα, και επιβιώνει μέχρι τις μέρες μας σε πολλά μέρη της Ελλάδας όπως Ήπειρο, Μακεδονία, Θράκη και Δωδεκάνησα.

Τη «χελιδόνα» σε κάποιες περιοχές τη στολίζουν με φύλλα κισσού, που είναι χαρακτηριστικό της αειθαλούς βλάστησης, σε άλλες, με ζουμπούλια ή άλλα ανοιξιάτικα λουλούδια, κι αλλού της κρεμούν κουδουνάκια και πολύχρωμα χαρτιά.

Οι «Χελιδονιστές», οι οποίοι ήταν κυρίως παιδιά αλλά και σε κάποιες περιπτώσεις ενήλικες, γυρίζουν από σπίτι σε σπίτι τραγουδώντας τραγούδια για τον ερχομό των χελιδονιών. Παλιά, οι νοικοκυρές έδιναν στα παιδιά λάδι, κρασί, αλεύρι, σιτάρι, αυγά και σε λίγες περιπτώσεις χρήματα. Τα λεφτά καθώς και ότι προϊόντα μάζευαν τα παιδιά τα αφιέρωναν στην εκκλησία.

114-1402_IMG113-1398_IMGOLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

 

________________________________________________________________________________________________________________________________

1 Μαρτίου 2013

Ενημερωτική επίσκεψη από την κ. Καλλιόπη Μιλτσακάκη (καθηγήτρια του Α.Π.Θ.) και την συνεργάτιδά της κ. Αικατερίνη Κουτσουρά σχετικά με τη λειτουργία του προγράμματος σίτισης και διατροφής από το Ινστιτούτο Prolepsis.

Έπειτα από τη συζήτηση με το Διευθυντή και το Σύλλογο Διδασκόντων του Σχολείου, ακολούθησε ανταλλαγή απόψεων με τους μαθητές του Σχολείου μας.

 

113-1301_IMG112-1299_IMG113-1303_IMG113-1308_IMG

 

 

 

 

 

_________________________________________________________________________________________________________________________________

Φεβρουάριος 2013

Η Πυροσβεστική Υπηρεσία στο Δημοτικό Σχολείο Ριζωμάτων ?Δασκίου-Σφηκιάς!

18-02-2013

Η σημερινή ημέρα ήταν ιδιαίτερη για το Δημοτικό Σχολείο Ριζωμάτων-Δασκίου-Σφηκιάς. Ήταν μία ημέρα που δύσκολα θα ξεχάσουν οι μαθητές μας.

Το προηγούμενο διάστημα είχαμε προαναγγείλει τη συνεργασία με την Πυροσβεστική Υπηρεσία Βέροιας στο πλαίσιο της οργάνωσης ενός Εσωτερικού Κανονισμού και Μνημονίου Ενεργειών για τη διαχείριση και αντιμετώπιση σεισμού, πυρκαγιάς  ή άλλου έκτακτου κινδύνου.

Οι μαθητές και το διδακτικό προσωπικό είχαμε την ευκαιρία να ενημερωθούμε από τον πυραγό Παναγιώτη Χονδροματίδη για την ιστορία, τη συνεισφορά και το ρόλο της πυροσβεστικής υπηρεσίας, αλλά, κυρίως για το πώς αντιδρούμε σε περίπτωση πυρκαγιάς,  ποια μέτρα παίρνουμε και πώς ειδοποιούμε την πυροσβεστική.

Ακόμη ενημερωθήκαμε, για το πώς θα πρέπει να αντιδρούμε πριν, κατά τη διάρκεια, αλλά και μετά από ένα σεισμό. Η ενημέρωση περιλάμβανε προβολή στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του σχολείου και βιωματική δραστηριότητα αντιμετώπισης σεισμού και πυρκαγιάς όπως φαίνεται από το φωτογραφικό υλικό!

Εκπαιδευτικοί και μαθητές είδαν το πυροσβεστικό όχημα και τον εξοπλισμό του. Χρησιμοποίησαν μάλιστα πυροσβεστήρες και τη μάνικα του πυροσβεστικού οχήματος.

 

Ευχαριστούμε , τους ανθρώπους της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Βέροιας και ιδιαίτερα τον πυραγό κ. Παναγιώτη Χονδροματίδη και τον προϊστάμενο του πυροσβεστικού  κλιμακίου Ριζωμάτων κ. Νικόλαο Μελιόπουλο για το διδακτικό πρωινό που μας χάρισαν.

Δεδομένου ότι η ασφάλεια αποτελεί προαπαιτούμενο για τη μαθησιακή διαδικασία, το σχολείο μας θα συνεχίσει τις προσπάθειες για έγκυρη ενημέρωση από εξειδικευμένους φορείς.

112-1277_IMG 112-1265_IMG 112-1262_IMG 112-1260_IMG 112-1258_IMG

______________________________________________________________________________________________________________________________

Δεκέμβριος 2012

Οι μαθητές της ΣΤ΄τάξης σας προτείνουμε ένα όμορφο ταξίδι στο θησαυρό των αρχαιολογικών μουσείων της Ελλάδας . 

Όλοι οι οδηγοί των αρχαιολογικών μουσείων της Ελλάδας για ηλεκτρονικό ξεφύλλισμα.

(ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΘΗΣΑΥΡΟ)

 

Το Μουσείο Ακροπόλεως

http://www.latsis-foundation.org/megazine/publish/ebook.php?book=5&preloader=1

 

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

http://www.latsis-foundation.org/megazine/publish/ebook.php?book=31&preloader=1

 

 

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Ολυμπίας

http://www.latsis-foundation.org/megazine/publish/ebook.php?book=35&preloader=1

 

 

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας

http://www.latsis-foundation.org/megazine/publish/ebook.php?book=68&preloader=1

 

 

Ο Μαραθών και το Αρχαιολογικό Μουσείο

http://www.latsis-foundation.org/megazine/publish/ebook.php?book=31&preloader=1

 

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου

http://www.latsis-foundation.org/megazine/publish/ebook.php?book=8&preloader=1

 

Δήλος

http://www.latsis-foundation.org/megazine/publish/ebook.php?book=10&preloader=1

 

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιώς

http://www.latsis-foundation.org/megazine/publish/ebook.php?book=4&preloader=1

 

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών

http://www.latsis-foundation.org/megazine/publish/ebook.php?book=1&preloader=1

 

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

http://www.latsis-foundation.org/megazine/publish/ebook.php?book=7&preloader=1

 

Ελευσίνα: Ο Αρχαιολογικός Χώρος και το Μουσείο

http://www.latsis-foundation.org/megazine/publish/ebook.php?book=6&preloader=1

______________________________________________________________________________________________________________________________


 

 Νοέμβριος 2012

 

 

 

Πρόγραμμα Σίτισης και Υγιεινής Διατροφής

 

 

Το σχολείο μας από 19 Νοεμβρίου 2012 συμμετέχει στο “Πρόγραμμα Σίτισης και Υγιεινής διατροφής”. Περισσότερες πληροφορίες διαβάστε στην ενότητα Προγράμματα.

 

_____________________________________________________________________________________________________________________________

 

Οκτώβριος 2012

«Ημέρα Οδικής Ασφάλειας στα σχολεία των Ριζωμάτων»

 

Το Δημοτικό Σχολείο και το Γυμνάσιο Ριζωμάτων συμμετείχαν σε κοινή δραστηριότητα που πραγματοποιήθηκε στις 10-10-2012 στo πλαίσιο της «Ημέρας Οδικής Ασφάλειας». Η δράση συνδιοργανώθηκε από τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ημαθίας, το Δήμο Βέροιας και το Τμήμα Τροχαίας Βέροιας.

Οι μαθητές, αφού ενημερώθηκαν από τις υπεύθυνες Σχολικών Δραστηριοτήτων Δευτεροβάθμιας και Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας, κα Σκεντερίδου Νόπη και κα Αντωνιάδου Έφη  και τον Αρχιφύλακα κο Γεώργιο Χονδραντώνη του τμήματος Τροχαίας Βέροιας, σχετικά με θέματα οδικής ασφάλειας, χωρίστηκαν σε ομάδες και περπάτησαν στους δρόμους  του χωριού καταγράφοντας σε ειδικά φύλλα εργασίας τις παρατηρήσεις τους.  Στη συνέχεια σε αίθουσα του Δημαρχείου κατάλληλα διαμορφωμένη για το σκοπό αυτό από τον Πρόεδρο κο Γεώργιο Οικονόμου, απηύθυνε σύντομο χαιρετισμό η Αντιδήμαρχος Παιδείας και Αθλητισμού, κα Βαρβάρα Σταυροπούλου.  Ακολούθησε προβολή σχετικής ταινίας, συζήτηση και ανάλυση του περιεχομένου της από τον υπεύθυνο του τμήματος Τροχαίας Βέροιας.

Τέλος οι μαθητές  αποτύπωσαν τις εντυπώσεις τους απεικονίζοντάς τες σε ειδικά χαρτιά τα οποία  ανάρτησαν στα σχολεία τους.

Κατά γενική ομολογία η προαναφερθείσα εκπαιδευτική δραστηριότητα κρίνεται επιτυχημένη και ωφέλιμη για το σύνολο των συμμετεχόντων (μαθητών και μη).

Μελλοντικά προγραμματίζονται ανάλογες εκπαιδευτικές δράσεις και ευελπιστούμε στη συνεργασία ? σύμπραξη διαφόρων φορέων.

 

 

 

 

 

 

 

 

_____________________________________________________________________________________________________________________________